Persoane interesate

29.12.2018

Cine răspunde pentru săvârșirea avortului?





Când vorbim despre un avort, imaginăm o femeie, care vine plângând la preot, și în timpul spovedaniei primește un canon pentru „crima” săvârșită. Deși, noi preoți, mereu spunem că Biserica este Casa Domnului, Spital, totuși, datorită legilor (canoanelor), care au fost scrise după Evanghelie, Biserica a devenit un Tribunal, Judecătorie, unde preotul stă în scaun de judecată, însă, spre deosebire de restul instituțiilor de drept, preotul nu acceptă avocați, martori, materiale și dovezi. Ca rezultat, femeia vine singură cu faptă săvârșită și primește pedeapsă canon/epitimia pentru avort.
Studiul de caz. A venit la mine un bărbat cu o întrebare: Părinte, am citit într-o carte că soțul poate izgoni soția care a făcut un avort. Zic, în care carte ați citit așa ceva? Îmi arată o broșură „Despre avort”, tipărită la Orhei (Complexul de Edituri Bisericești), fără anul, editură, binecuvântarea vre-unui ierarh. Găsesc pe pagina 7 următoarele lucruri:
„AVIZ soților ce-și cred nevestele lor cinstite! Soțul poate izgoni soția ce a făcut avort sau care refuză să nască copii (vezi Conv. duhovnicești) – vol. I răspunsul I. Cuv. Arhim. Cleopa!
Să fim cu luare aminte! De multe păcate se va ierta omul, dar de acesta nu, fiindcă nu ar fi drept să ierte așa criminali.”
Deci femeia care avortează este criminală!!!
Întreb în continuare pe bărbat: Și de ce mă întrebați despre acest aviz? Îmi răspunde: Înainte de căsătorie, viitoarea mea soție, fără știrea mea, a avortat copilul nostru. A fost încurajată de părinții ei (socrii). Motive au fost numeroase: fata avea 20-21 ani, fără studii finisate, nemăritată, fără gânduri concrete pentru căsătorie. Ei, și desigur, teamă de gura lumii... Toate s-au făcut fără știrea mea. Ca rezultat, copil avortat. Acum eu trebuie să o alung din casă, deși suntem căsătoriți de ani de zile, avem 2 copii sănătoși?
Întreb mai departe: Bineînțeles că nu trebuie să o alungați! Dar vă mai întreb ceva. După avort, doamna a fost la preot?
Da, a fost. După ce a făcut avort, a plecat la biserică și părintele i-a dat un canon.
Ok. Canonul doar pentru doamna? Da, îmi zice bărbatul.
Bine, dar numai fata a făcut avort? De ce numai ea a primit canon? Cine se face vinovat? De ce la noi toate fapte păcătoase se rezolvă așa unilateral. Trebuia să dea canonul și părinților fetei, și dvs viitorului soț, care ați pornit relaxi intime înainte de căsătorie și nu ați făcut abstinență. Până la urmă și părintele trebuia să-și asume canonul dat și să-l indeplinească singur.
Domnul mă întreabă: de ce și părintele? El ce are cu asta?
Are! Noi tot trimbițăm că Biserica este prima instituție în care oamenii au încredere, mai ales tineri. Păi, daca fata ar avea încredere, nu ar merge întâi la preot, ca la un bun prieten înainte de a face avort? Și dacă ar fi ajuns înainte, presupun că preotul ar fi încercat să o convingă de a nu face avort, că este crimă, omucidere, etc. Însă nu ar fi atât de convingător dacă nu ar oferi fetei un sprijin moral-spiritual și material-social.
Cum adică?
Păi, dacă ar fi avut Biserici sau Episcopii centre pentru tinere mame, ar putea fi adăpostite, ajutate să păstreze acest copii, să-l crească prima perioada, oferindu-i ajutor financiar, juridic, psiho-social...
Acum înțeleg părinte!
Da, și anume așa ar trebui să rezolvăm provocările lumii. Nu cu canoane, pedepse, oprire de la împărtașanie și izolare spirituală de restul creștinilor. Ci prin dragoste, compasiune, sprijin moral-material-social. Dar așa fata rămâne cu canon/oprire de la împărtășanie, baiatul care a făcut gravidă rămâne basma curată, părinții fetei, rude nici un stres. Ce am făcut? Am privit doar vârful aisbergului, iar desupt apei n-am văzut ce avem. Plus, nu am prevenit problema, deoarece preotul este tare-tare departe de restul lumii. Și catapeteasmă, acel zid cu icoane, la propriu și figurat ne-a separat pe noi, ca și în pilda Bogatului și săracului Lazăr: între noi și voi este o prăpastie adâncă, întărită în așa fel, ca cei ce ar vrea să treacă de aici la voi, ori cei de acolo la noi, să nu poate să treacă!
Concluzii:
De la vorba până la faptă este cale lungă. Cine, dacă nu viitorii păstori vor schimba lucrurile. Vă asigur că avort, abandon de copiii și vârstnici, violență, sărăcie și multe probleme ar dispărea. Ar dispărea orfelinate, aziluri de bătrâni, penitenciare dacă preoții se vor coborâ de pe piedestalul lor și vor ieși din zonă de confort în stradă, unde este suferință, patima, durere. Nu pentru a încuraja crimă, ci pentru a ajuta să iasă din mlaștina problemelor, stigmelor, necazurilor, pentru a aduce acolo Lumina lui Hristos, Lumina Dragostei și Speranței.

Maxim Melinti, 27.12.2018
#creștinismulautentic

Niciun comentariu :

Trimiteți un comentariu