Constantinos
V. Zorbas,
Doctor
în teologie și sociologie
În
acest articol nu dorim să discutăm în amănunt ceea ce probabil mulți dintre noi
deja cunosc sau au auzit despre așa-numită „divinizare a ecologiei și comportare”
a Bisericii Ortodoxe (față de probleme ecologice).
Menționăm
cu certitudine că acte de divinizare acestui subiect în cadrul Bisericii
Ortodoxe nu sunt bazate doar pe discuții, dar și pe niște activități dinamice
și informaționale, așa cum sunt și în toată lume. Dezvoltarea și formarea
spirituală a fiecărui creștin se începe în Biserica prin inițiere în apa Botezului. În continuare ne inițiem,
îndulcindu-ne prin tămăduirea rănilor noștrii cu ulei. Iar alte două materii importante – pâinea și vinul, care în
cadrul liturghii devin Trupul și Sângele lui Hristos, sunt un simbolul sacru
care unesc pe toți creștinii.
Pe
parcursul anului liturgic putem găsi numeroase exemple narative ecologice și
raporturi între omul și natură. Toate texte liturgice din Săptămâna Patimilor,
precum și din cadrul întregii Patruzecimi, ne fac părtași și viețuitori ai
Edemului, la fel al Împărăției lui Dumnezeu, adică cu însuși natură. Imnografia
Bisericii Ortodoxe formează și ea o importantă temelie educativă unui nou
comportament ecologic.
Un
creștin cu credință curată știe că violență față de specii naturale provoacă
mânia lui Dumnezeu, care se manifestă sub forma așa-numitului răului augur sau
a calamității, adică „mâniei lui Dumnezeu” fără ca să poată să se împotrivească.
Biserica ne învață că Dumnezeu „a întârit lumea” și „cât sunt de necercetate
judecățile Lui și cât de nepătrunse căile Lui” (Rom. 11, 33). Creștinul este
responsabil pentru ocrotire naturii și ca urmare, fiecare catastrofă se
consideră un „păcat grav”.
Cultura
ascetică sau cultura cumpătării – în contradicție cultura civilă a consumului,
în baza căreia trăiește și se dezvoltă omul – este încă o confrimare care
demonstrează că problema ecologică, precum și orice altă problemă socială
rămâne problemă de bază a eticii și a moralității! Însă cultura ascetică vede
lume într-o stare de cădere împreună cu omul. Vede la fel pe om, dar și întreaga
lume spălată de păcat prin Învierea lui Hristos. Vederea respectivă a lumii
crează răsponsabilități. Siguranța și responsabilitatea acestora nu înlăturând
oricare programă ecologică, mișcare sau organizare. Creștinul exprimă
responsabilitatea sa vis-a-vis de lume prin intermediul comportării sale.
Nu
poate să existe o trăire adevărată, atunci când omul evită să privească drept
în ochi rădăcinele problemelor ecologice. Pentru că sunt amenințați, deranjați
și suferiți. Mai mult decât atât, ele alcătuiesc prepoziție substanțială de
revizuire a mentalității față de universul, după părerea parohiei. Din moment
ce poate să existe conștiință parohială, adică prin nașterea indivizelor în
domeniul relațiilor sociale bisericești, poate să existe și contiență
ecologică. Parohie trebuie din nou să devină laborator conștiinței ecologice a
oamenilor și în special a tineretului nostru.
Biserica
celui de al treilea mileniu este chemată să facă operații de motivare, să preia
totul ceea ce oferă noul mod de viață, să nu refuzăm nici o realizare
omenească, și să evidențiem trăire acestuia în cadrul comuniunii în dragoste cu
Dumnezeu, cu aproapele și natură. Responsabilitatea noastră presupune conștientizarea
chemării Bisericii celui de al treilea mileniu să „dezbrace de omul cel vechi”
și să-l îmbrace cu cel nou, re-înnoit „spre deplină conștiință, după chipul
Celui ce l-a zidit” (Col. 3, 9-10).
Traducere
din neogreacă de preot. Maxim Melinti
Niciun comentariu :
Trimiteți un comentariu