„Datori suntem noi cei tari să purtăm
slăbiciunile celor neputincioşi
şi să nu căutăm plăcerea noastră”.
Epistola
către Romani 15,1
„...slujiţi unul altuia prin iubire”.
Epistola
către Galateni 5,13.
„Purtaţi-vă sarcinile unii altora
şi aşa veţi împlini legea lui Hristos”.
Epistola
către Galateni 6,2.
Preambulă
Am un prieten – un tânăr harismatic și foarte energic,
deși se deplasează în scaun cu rotile. Periodic vine la noi la Ghidighici la
liturghie, se roagă, se împărtășește. Vorbim pe temele credinței, dragostei
față de Dumnezeu și aproapele, despre fapte bune... La ultima noastră
întâlnire, prietenul meu mi-a mărturisit de o incomoditate care simte el, ori
de câte ori vine la noi la biserica: lumea prezentă la slujbă, mai ales cei
vârstnic, încearcă să-i dea ceva bani în mână. Bineînțeles că cazul m-a șocat.
Știu că lumea face acest lucru din compasiune, din milă. Dar are nevoie el oare
de milă sau totuși are nevoie de altceva? Dorește el compasiunea noastră sau
vrea să se simtă egal cu noi, să aibă aceleași drepturi și privilegii ca și
noi?
Mai jos voi încerca să descriu unele probleme cu care se
confruntă creștinii noștrii în biserică, iar rezolvarea acestora ar facilita
accesul și prezența activă a tuturor cetățenilor.
Unele propuneri pot fi tratate drept modernizm, însă
vreau să amintesc că trăim în secolul XXI, nu ne deplasăm cu calul, scrisorile
nu le expediem cu porumbelul și încălzirea domiciului nu o facem cu băligar?!
Biserica cu scaune
Primele adunări creștinești se făceau pe la casele unor
oameni înstăriți, în jurul unei mese, unde creștinii mâncau, ascultau Scripturile,
intonau imnuri biblice și spre final se împărtășeau dintr-un păhar cu vin –
Sângele Domnului și dintr-o pâine – Trupul Domnului. Cu timpul, datorită
creșterii numărului de adepți, adunările creștinești au ieșit din casele
private și s-au mutat în încăperi mai mari. Însă și acolo creștinii obișnuiau
să stea pe șezute și numai în anumite momente ale serviciului divin aceștia se
ridicau în picioare sau se așezeau în genunchi. Prin Edictul de la Milano, din
313, Împărtatul Constantin cel Mare a dat libertate tuturor confesiunilor din
Imperiul Bizantin. Bazilicile creștine au devenit tot mai neîncăpătoare. Ca
rezultat scaunele treptat au fost scoase din biserici, rămânând doar cele
pentru clerul din Altar și unele scaune de-alungul pereților bisericilor.
Astăzi eu aud des cuvinte de genul: Părinte, vreau să vin
la biserică, dar am probleme cu spatele. Dar fiind că sunt prea tânăr ca să
stau pe scaun în biserica, îmi este rușine de cei vârstnici și de asta nu vin
la slujbă!
De ce trebuie să-i chinuim pe creștinii noștri? Hristos
spune foarte clar: Mila voiesc, iar nu
jertfă! (Matei 9,13). Iar marele ierarh rus Filaret Drozdov spunea: „Decât, stând drept, să te gândești
la picioare, mai bine, șezând, să te gândești la Dumnezeu”. Iar în Patericul
Egiptean (sec. IV-V), găsim o întâmplare extraordinară în acest sens. Se zice
că odată au venit frații la Avva Pimen și l-au intrebat: „Avvo, dacă îl văd pe
fratele meu că dormitează în biserică, ce să fac, să-l las sau să-l trezesc la
rugăciune?” Sfântul a zis: “Adevărat vă zic, fraților, că eu, dacă îl văd pe
fratele meu că dormitează, pun genunchiul meu sub capul frătelui și-l
odihnesc”.
Biserica cu
acustică și microfoane
Cu câțiva ani în urmă un prieten
bun al comunității noastre ne-a oferit în dar un amplificator, boxe și
microfoane pentru biserică. Aveam emoții că cineva ar putea face comentarii
vis-a-vis de obiectele „moderniste” apărute la noi. Într-o zi, o creștină, care
are probleme cu auzul, mi-a mărturisit că de acum înainte aude foarte bine toate
cântările și cuvintele spuse în predică, datorită microfoanelor. Și m-am
împăcat cu gândul că am procedat corect. În Grecia, cât de mică n-ar fi
biserica, ea este dotată cu tot sistemul necesar, așa încât nici preotul, nici
corul nu forțează vocea, iar creștinii aud cântările și participă activ și nu
absentează de la slujbe.
Biserica cu pandusuri
Dacă sunteți în scaun cu rotile și doriți să ajungeți la
biserică, riscați să rămâneți în curtea bisericii, deoarece nu veți putea
desinestătător să vă urcați pe trepte ca să intrați în biserică. Ca rezulat, biserica
– ca comunitate a creștinilor „sănătoși” automat exclude pe ceilalți creștini
cu nevoi speciale.
Biserica nu este adunarea oamenilor perfecți, sfinți,
VIP! Biserica este locul unde noi învățăm să iubim și să ne respectăm unii pe
alții, necătând la apartenența etnică, origine socială, gen și vârstă. Toți
suntem egali în fața lui Dumnezeu: Nu mai este iudeu, nici
elin; nu mai este nici rob, nici liber; nu mai este parte bărbătească şi parte
femeiască, pentru că voi toţi una sunteţi în Hristos Iisus. (Galateni 3,28).
Copiii
cu sindrom Dawn
Într-o zi a venit la mine o mamă, cu lacrimi în ochi. A
născut un copilași cu sindrom Dawn. Am stat probabil o oră de vreme, discutând
și analizând. În final mamă s-a convins că este un dar deosebit, și acum toată
familia se bucură de noul membru, un copil gingaș, care are dreptul la viață,
la educație, la un viitor frumos și luminos.
Consilierea părinților în acest caz este foarte
importantă, iar rolul preotului este să fie foarte explicit, să nu vină cu
acuzații, să nu caute motive și să prevină abandonul copilului. Scopul
principal este ca familia să-l iubească pe noul membru, să-l respecte și să-l
încurajeze să învețe și să facă primii pași sigur și protejat.
Pedeapsă sau dar
O altă problemă, de data această problemă de ordin
spiritual, este atitudinea creștinilor față de o boală grea, incurabilă sau față
de persoanele cu nevoi speciale. Adesea cei din urmă sunt catalogați drept
persoane „pedepsite de Dumnezeu” pentru păcate personale sau pentru păcatele
părinților. Ca rezultat sunt arătați cu degetul și criticați ca anti-modele
pentru un creștin „adevărat”.
Evanghelistul Ioan descrie un episod cu vindecarea unui
orb din naștere (cap. 9). Văzându-l pe acesta, ucenicii L-au întrebat pe
Hristos: Învăţătorule, cine a păcătuit; acesta sau părinţii lui, de s-a născut
orb? Iisus a răspuns: Nici el n-a păcătuit, nici părinţii lui, ci ca să se
arate în el lucrările lui Dumnezeu.
Există numeroase cazuri de oameni
cinstiţi ca drepții sau sfinți neocoliţi de bolile trupești, ceea ce înseamnă
că sănătatea sufletului nu o implică fără echivoc pe cea a trupului. Cuviosul
Serafim de la Sarov a fost bătut de către niște tâlhari. Așa că pentru tot
restul vieții sfântul a rămas gârbovit și se deplasa cu ajutorul unui
baston-costilă. Cuviosul Ambrozie de Optina, în tinerețe s-a înbolnăvit grav,
încât toată viața a fost nevoit să stea la pat, fiind în același timp cel mai
mare rugător și duhovnic pentru sute de creștini ruși. Și cel mai cunoscut
exemplu – Fericita Matrona, născută oarbă și imobilizată la pat pentru toată
viață.
Boala așadar, trebuie folosită spre
progresul spiritual al omului, dar şi ca pildă de viețuire creștină pentru cei
care nu au ajuns la o treaptă duhovnicească asemănătoare. Exemplul lui Iov,
sporit duhovniceşte în urma necazurilor sale, grăieşte elocvent în acest sens.
Concluzii
În Chișinău avem o singură biserică,
unde se fac slujbe speciale pentru surdo-muți. E bine și nu prea. Această
categorie de oameni are nevoie de slujbă în limbajul lor. Însă nu au nevoie de
încăpere separată sau slujbe individuale. Visez ca toți oamenii să aibă acces
în bisericile noastre. Slujbele să fie însoțite cu traducere în limbaj
surdo-mut. Iar încăperile să fie dotate cu cele necesare, să fie accesibile și
confortabile. Hristos spune: Veniţi la
Mine toţi cei osteniţi şi împovăraţi şi Eu vă voi odihni pe voi. (Matei
11,28). Așadar nimeni nu are nevoie să intre în biserică prin altă „ușă”, decât
cea prin care intrăm noi cu toții.
Misiunea Bisericii este să
identifice persoanele cu nevoi speciale, să le ofere sprijin moral, spiritual, material
după caz și să le ajute să se reintegreze în societatea creștină. Indiferența
și egoismul aduc la izolare, la înstrăinare, uneori la cazuri suicidale.
Nu
putem și nu avem dreptul să stăm așa! E nevoie să ieșim din zona noastră de
confort, să deschidem larg ușa sufletului nostru, să redeschidem Biserica
pentru cei care au avut frică să pășească pragul ei, pentru ca să nu fie
discriminați, alungați și tratați umil!
Preotul dr. Maxim Melinti
Niciun comentariu :
Trimiteți un comentariu