Însemnătatea femeii cuviincioase și
cu purtare bună pentru familie și societate
(Cuvânt la sărbătoarea Sfântei Maria
Magdalena)
Sfânta
Maria Magdalena, pe care o preaslăvim, a fost de neam din Magdal, un mic orășel
pe malul lacului Galileia. De atunci, de când Milostivul Domnul nostru Iisus
Hristos a vindecat-o pe ea, izgonind pe cei șapte draci, care o stăpâneau (Luca
8,2), ea cu toată inima s-a dedicat Lui, umbla după El, asculta cuvântul Lui cu
mare sete. În timpul patimilor Mântuitorului, Maria era neîntrerupt lângă El și
chiar în clipele când ucenicii Îl lepădară (Marcu 15,47). După Învierea
Domnului, ea cea dintâi a venit la mormânt și a început aici să plângă pe
Învățătorul ei, și pentru aceasta Domnul nostru Iisus Hristos pe ea cea dintâi
a bucurat-o cu frumoasa veste a Învierii Sale din mormânt. După Înălțarea la
cer a Mântuitorului, Maria Magdalena mult a lucrat pentru propovăduirea
Evangheliei și chiar singură a fost pentru această sfântă faptă la Împăratul
Romei, Tiberiu, căruia i-a dăruit un ou roșu ca simbol (semn) al Învierii lui
Hristos.
Din
istoria Bisericii Creștine, fraților, noi știm, că afară de Sfânta Maria
Magdalena, multe alte femei înțelepte au lucrat cu rânva pentru răspândirea
învățăturii lui Hristos. Au lucrat aceste femei pentru întărirea credinței
între oameni cu povățuiri, mângâieri, cu rugăminte, cu lacrimi, dar mai ales cu
o viață cuviincioasă și evlavioasă.
Sfânta
și Întocmai cu Apostolii Împărăteasa Elena a îndemnat pe fiul ei Constantin, să
primească credința creștină; Sfânta Nina a semănat sămânțele creștinismului
prin Georgia; Sfântul Grigorie Cuvântătorul de Dumnezeu ne spune, că maica sa –
Sfânta Nona nu numai în cele ale gospodăriei era ajutătoare bărbatului ei, dar
ca o îndrumătoare îl povățuia pe el spre tot binele cu cuvântul și cu fapta și
cu cât după porunca Apostolului se supunea bărbatului ei, cu atât se simțea
nevoită de al povățui spre tot binele cu purtarea sa și cu faptele sale cel
înțelepte. Fericitul Augustin fiind încă tânăr s-a îndepărtat de la calea
adevărulu și s-a dat plăcerilor și poftelor vătămătoare sufletului și trupului.
Dar blândele învățături și povățuiri ale evlavioasei maicii sale Monica și mai
ales rugăciunele ei l-au întors în calea binelui și a adevărului. Augustin s-a
pocăit, a căzut la picioarele mamei sale, recunoscând că numai ei se datorește
întoarcerea lui la credință și virtute. Fără îndoială, că și stâlpii Bisericii
– înțelepții Sfinții Părinți și Învățători, anumită mulțumită bunei învățături
ce au avut-o din partea maicelor sale au ajuns să fie atât de proslăviți și
cinstiți în Biserica noastră Ortodoxă.
Prin
urmare, nu numai singurii Ucenicii și Ucenițele lui Hristos pot să fie lumina
lumii – pot arăta celor ce stau în întuneric drumul către adevărata fericire,
și veșnica mântuire, pot să fie și ele „sarea pămânului”. În fericita Împărăție
a lui Hristos, toți, fără deosebire de parte bărbătească și femeiască (Galateni
3,28), pot să propovăduiască credința și purtarea bună, pot fi mai în Împărăția
Cerească după făgăduința Mântuitorului (Matei 5,9). Așa a fost în vechime, așa
poate să fie și în timpul nostru și femeile de acum au posibilitate de a sădi,
de a răspândi, de a susține și a păstra adevărurile de credință, evlavie în
familie, în societate și ele pot să lumineze cu lumina faptelor bune înaintea
oamenilor, așa că alții văzând faptele lor cele bune vor slăvi pe Tatăl nostru
din cer. Și femile din timpul nostru au posibilitate a fi stăruitoare în
povățuiri, răbdătoare în sfaturi bune și blânde în mustrări. Numai trebuie ca
ele singure, urmând evlavioaselor femei din timpurile vechi, bine să priceapă
sfânta credință a lui Hristos, să fie pătrunse de duhul ei, să fie încălzite de
adevărata evlavie și de dragoste curată către Mântuitorul Hristos, să fie
însuflețite cu dorința înfocată de a sluji pentru mântuirea aproapelor săi. De
la femeie care singură nu cunoaște învățătura evangheliei, care toată viața
și-o petrece în fapte urâte și plăceri, în îndeplinirea obiceiurilor și modei
lumești, împodobindu-se scump – de la asemenea femeie să înțelegem că nu putem
aștepta povățuiri în credința creștină și îndemnuri de a trăi după această
credință.
Încă
mai binefăcătoare este înrăurirea femeii asupra copiilor săi ca mamă. După cum
Sfânta Maria Magdalena, care i-a adus pe mulți la Hristos Mântuitorul, tot așa
și fiecare mamă creștină are datoria de a aduce către Mântuitorul pe fii săi,
a-i crește pe ei ăn purtare bună și în frica lui Dumnezeu, a-i păzi pe ei ca pe
un dat neprețuit a lui Dumnezeu, ținând minte că pentru ei ea va trebui să dea
răspuns în Ziua Judecății.
Fericiți
sunt copiii care s-au născut într-o familie temătoare de Dumnezeu și care au
fost crescuți de către o femeie binecredincioasă și cinstită, și fericită este
acea femeie căreia îi este scris de Dumnezeu să se numească cu sfântul nume al
mamei. Vai însă de acele familii și copiii, unde mama nu-și bate capul despre
buna creștere încă din vârsta fragedă a copiilor săi. Acest rău e atât de mare
încât nu-i mai putem găsi și nume.
Proslăvind
amintirea Sfintei Maria Magdalena și îndeplinind sfânta datorie a iubirii
noastre către Patrie, să înălțăm Celui Preaînalt umilite rugăciuni, ca să
păzească El sub scutul bunătății sale, pentru binele și mângâierea noastre, toate
femeile și mamele binecredincioase.
Preot, iconom stavrofor
Serghie Bejan, In: Luminătorul, Nr. 13-14/1922, 27-30.
Niciun comentariu :
Trimiteți un comentariu