Persoane interesate

29.08.2020

CE ÎNSEAMNĂ SĂ FII NAȘ DE BOTEZ?



 

Mulți din cetățenii noștri astăzi utilizează sistemul de umprumut bănesc prin intermediul bancar sau companii private, care pot oferi un credit pentru o perioada mai lungă sau mai scurtă. Cei care ați avut ocazie să luați credit v-ați ciocnit cu prezentarea unui pachet de acte, care pot justifica posibilitațile voastre financiare de a întoarce umprumut și să achitați acele procente cerute de banca sau companie.

Și totuși, chiar dacă ați prezentat toată lista de documente, angajatul băncii sau companiei vă va întreba, cine poată confirma că sunteți un om serior, care poate deveni un garat la creditate, adică garantează, pune un cuvânt pentru tine. Aici conaționalii noștri dau dovadă de nănășism și cumătrism și ca de obicei fac trimite la nașii lor de cununie. Cine poate confirma starea ta economică și psiho-emoțională, dacă nașul tău de cununie, cu care te vezi la toate sărbătorile calendaristice și cu care construiești casă, stai la masă și pleci la masă?

Ceva asemănător se întâmplă la botez. Vin părinții copilului la biserică și vorbesc cu preotul cu privire la ziua și ora când poate fi botezat bebelușul. În afara de actul de naștere a copilului, unde se menționează numele și prenumele părinților biologici, este greu să dai seama cine sunt părinții copilului, mai ales dacă biserica este în oraș și nu în sat, și dacă eu ca preotul nu am avut fericită ocazie să-i cunun.

Cine poate afirma sau infirma că copilul va fi crescut în credință creștin-ortodoxă, ca un creștin evlavios și cetățean cu responsabilitățile civice? Acest lucru ar trebui să facă nași de botez. Unu sau pereche, nu neapărat nași de cununie. Contează că și aceștia să fie cunoscuți de preot ca niște creștini teferi și familie sănătoasă și exemplară.

În primile veacuri nu puteai să primești botez, având doar dorință de a fi botezat. Cine trebuia să te recomande, să te însoțească din primul pas și pe parcursul întregii tale vieți. Acest om a primit nume de naș de botez/крестный sau garat/поручитель, anume garat, ca și în cazul cu creditare. Acest garant vocaliza intenția rudei/prietenului de fi inițiat în credința creștină, și acest garat asista împreună cu finul său – numit catehumen, la lecții de catehizare. Catehizarea presupune transmiterea învăţăturilor referitoare la calea, adevărul, viața creștina, morala și norme spripturistice ci privire la credinţa ortodoxă.

Catehizare era mai mult învățare, decât învățătură. Procesul de îndrăgi pe Dumnezeu pe cale de cunoaștere a Scripturii, Învățăturii Bisericii. Acest proces era durabil, putea să țină de la trei luni până la trei ani. Catehizarea este împlinirea poruncii dumnezeieşti: „Drept aceea, mergând, învăţaţi toate neamurile, botezându-le în numele Tatălui şi al Fiului şi al Sfântului Duh, Învăţându-le să păzească toate câte v-am poruncit vouă” (Matei 28,19-20).

Catehumenul, însoțit de nașul lui de botez, participa la lecții și la prima parte a liturghiei, până la aducera Darurilor. În lecțiilor catehumenul învăța să iubească pe Dumnezeu și pe aproapele său, să creadă și să aibă încredere în Dumnezeu.

Credința – criteriu important după care cineva putea primi botezul. Același lucru ar trebuie să ține cont și astăzi: „Cel ce va crede şi se va boteza se va mântui; iar cel ce nu va crede se va osândi.” (Marcu 16,16). Iar botezul era eveniment solemn și o sărbătoare pentru toată comunitate, dar nu pentru un grup de cumetrii și bunici, cum se practică astăzi.

Deci, nașul de botez garanta prezența credinței, dorința de a renunța la viața din trecut, la fapte urâte și comportament anti-creștin. Pentru că și nașul era membru activ al Bisericii Creștine, el vorbea din numele candidatului de botez în fața episcopului și garanta că cel ce vine după dânsul va fi și el un creștin adevărat.

În acest fel, frați și surori, vă îndemn să alegeți nași de botez după criteriul vieții morale și psiho-emoționale, dar nu după interes de bani și/sau relații.

Cel care vrea să descoperă în viața sa pe Dumnezeu, cel care dorește să primească botez și să se numească creștin și membru viu al Bisericii, cel care are intenții să devină cetățean ai Raiului, trebuie să-și aleagă oamenii să vor putea ajută să cunoașteți calea cea adevarată. În caz contrar, veți păți după spuse lui Hristos: „Dacă orb pe orb va călăuzi, amândoi vor cădea în groapă” (Matei 15,14).

Preotul Maxim Melinti,

Biserica Ghidighici


Niciun comentariu :

Trimiteți un comentariu