Persoane interesate

29.07.2020

DESPRE EDUCAȚIA MORAL-SPIRITUALĂ ÎN ȘCOLI - ACUM 100 DE ANI.




PĂRINTELE MISAIL CHIRIȚA: „PENTRU EDUCAȚIA ȘCOLARĂ”
Răsfoind într-o seară paginele revistei „Luminătorul” din epoca interbelică (1920), am dat de un articol, care mi-a părut interesant – „Pentru educația  școlară”. Cât de mare mi-a fost mirare, când am văzut că articolul este semnat de Preotul Misail Chiriță, cunoscut în acte istorice și ca Arhimandritul Macarie Chiriță, cel care în perioada anilor 1955 și 1956 a fost paroh al bisericii din s. Ghidighici. În perioada postbelică el este poate cel mai în vârstă preot care a activat la biserica din Ghidighici.
Cercetătorul și istoricul – părintele Ioan Lisnic ne oferă mai multă date din viața acestui slujitor:
Arhimandritul Macarie (Misail Chiriță) s-a născut la 1 ianuarie 1884 în familia lui Vladimir Chiriță, cântăreț la Bisericii “Sf. Nicolae” din Răspopeni, jud. Orhei. A fost botezat la 7 ianuarie în biserica din Răspopeni de către preotul Platon Seminel. În anul 1905 a absolvit Seminarul Teologic din Chișinău și la 21 noiembrie 1926 a fost hirotonit preot pe seama Bisericii „Nașterea Maicii Domnului” din Voronovița, jud. Hotin, apoi a fost transferat la Biserica „Sf. Arh Mihail” din Pitușca, jud. Orhei. Părintele a mai slujit la Biserica „Sf. Voievozi” din Sociteni, jud. Lăpușna, transferat în anul 1930 și la Biserica “Sf. Parascheva” din Slobozia-Dușca, jud. Orhei. La Sociteni, părintele Misail a fost transferat disciplinar, din cauza propagării „stilului vechi”, fiind un înverșunat stilist.
După instaurarea puterii sovietice în Basarabia, în septembrie 1940, preotul Misail Chiriță împreună cu câțiva preoți basarabeni s-au adresat Patriarhiei Moscovei cu o telegramă, prin care rugau să fie hirotonit în Catedrala din Chișinău un episcop de pe loc. La scurt timp Patriarhia îl numește chiriarh la Chișinău pe Episcopul Alexie Sergheev de Tula. Părintele Misail, cu numele de călugărie Macarie scrie o scrisoare cu un asemănător conținut la 2 aprilie 1956 pe numele lui Gheorghe Jukov, mareșal al URSS. Arhimandritul ruga ca Biserica din Moldova să fie ridicată la rangul de Mitropolie, cu un mitropolit în frunte, cunoscător al limbii poporului (Pasat 2010, 345-347).
În timpul războiului, părintele Misail Chiriță a fost membru al Misiunii Ortodoxe din Transnistria, activând în calitate de paroh în localitatea Neciainoe, jud. Oceacov. Potrivit mărturiilor sale din timpul interogatoriului, părintele Misail a slujit și la Biserica „Sf. Ilie” din Odesa. A îndeplinit și funcția de translator, traducând predici din română în rusă. În timpul aflării sale la Odesa a colaborat la Ziarul „Odesa” și la alte publicații.



La 25 mai 1944, părintele Misail Chiriță a fost arestat. Judecata a avut loc la 28-30 decembrie 1944, fiind condamnat de către Tribunalul Militar al Armatei NKVD din RSS Ucrainerană la 10 ani de detenție cu lipsire din drepturile civice pe o perioadă de 5 ani și confiscarea averii personale. După ispășirea termenului de detenție în lagărele de muncă forțată din Siberia, în 1954 se întoarce în RSSM. După întoarcerea din surghiun, părintele a slujit la biserica din s. Pitușca, jud. Orhei (azi r-nul Călărași).
La 28 iunie 1955 numit paroh la biserica din s. Ghidighici.
A fost tuns în monahism la Mănăstirea Hârbovăț, trecând la cele veșnice sub numele călugăresc arhimandritul Macarie, ultimii ani de viață petrecându-i într-o locuință din orășelul Călărași.
Astfel, am socotit de cuviință să fac cunoscut publicului larg conținutul articolului, dar mai ales viața și faptele autorului, pentru a ne aprofunda în trecutul neamului nostru, să apreciem meritele și jertfelnicie ale slujitorilor Bisericii Basarabene.
* * *
         Întrebarea creșterii și a educației copiilor în toate timpurile tulbură cele mai luminate minți a omenirii, iar desăvârșită și mai bună lămurire i-a a aflat în creștinătate, în răspunsul Mântuitorului ucenicilor Lui: „Lăsaţi copiii să vină la Mine şi nu-i opriţi, căci a unora ca aceştia este împărăţia lui Dumnezeu” (Mt. 19,14). Iată baza pe care noi în capul unghiului în atât de importantă, dar pentru noi și răspunzătoare întrebare a educației tineretului.
         Noi preoții, care așteptăm tot folosul de la lucrarea noastră în viitor, trebuie să ne interesăm cu acest lucru, și, acolo, unde merge vorba de învățătura copiilor și a tineretului, vocea noastră trebuie să răsune puternic, pentru că întreaga educația a poporului e al nostru neclintit drept și sfânta datorie, pe care noi nici într-un fel nu vom da altora. Și dacă noi vrem să reușim în acest lucru, apoi îl vom începe din cei mai timpul etate, care este timpul pentru noi etatea școlară. Sigur că toate privințele noastre aici trebuie se atârne către școală.
         Dar în școală afacerile noastre nu stau prea bine. Până când ea a fost sub privirea bisericii și stăpân în școală a fost preotul, noi avem toată posibilitatea a conduce copii în mod dorit pentru noi, fiindcă având 6 lecții săptămânal în fiecare clasă, noi puteam să alcătuim în inimile și în minție lor a înțelegere creștinească a vieții, și în biserică, unde elevii luau parte la cântare și la citirem această înțelegere se forma definitiv, așa că ei se simțeau ca niște membri vii a bisericii; iar părinții întru aceasta aflau o deosebită mâgâiere duhovnicească, pentru că videau folosul de școală, auzind copiii săi citind și cântând la strană. Și asta a fost un leitmotiv, din care școlile noastre întotdeauna se umpleau de elevi, cât numai încăpeau pe bănci. Nu zice cineva că ei sileau cu învățătură pentru limba rusă, care le trebuia la serviciul ostășesc. Copiii nu aveau nevoie de acea limbă, dar școlile noastre pe jumătate se umpleau de ei, și chiar mulți din preoți au fost siliți să deschidă școală numai pentru un singur copil.
         Dar cu totul altceva vedem noi în timpul de față. Pare că sunt tot acei oameni – tot aceleași școli și deseori tot aceiași învățători, iar atârnarea către școală e altă.
         Însă diferența în timp e destul de mare ca să mai avem nevoie acum de bici. Demult lumea întreagă a înțeles că învățătura e lumină și neînvățătura e întuneric și mai deosebit războiul curent vederat a arătat poporului necesitatea învățământului.
         Însă, nebăgând seama la toate aceastea, școlile noastre sunt fără elevi, și învățătorii cu care statul se cheltuie, se necăjesc cu câte 2 sau 3 băieți. Care e cauza că așa s-a urât școala? În loc să fie mai îndrăgită, că toate obiectele se predau în limba maternă, bieții nu mai sunt siliți să poartă grijă de gospodăria școlii, că sunt servitori, banii de la elevi nu se mai cer, ca înainte, că învățătorii sunt foarte bine plătiți de stat.
         Poate motive din care este urâtă școala sunt mai multe, dar după a mea proastă înțelegere, cel mai important motiv e acela, că de la școală e îndepărtat preotul și cu el e îndepărtată și educația religios-morală a copiilor.
         Eu știu școli, unde și acum învățători sunt preoții sau soțiile lor, și acelea școli sunt plini de elevi și dau în tot anul câte 10 și mai mulți absolvenți. Iar la mine, unde în tot anul nu era mai mult decât 5 și 6 absolvenți, acum de 3 ani nu-i nici unu și nu-i nădejde să fie degrabă și în viitor, pentru că în anul curent a fost 1 sau 2 clase. Lămurit lucru că școala noastră zace în boală, și dacă nu va muri de tot, sănătoasă nu va fi, dacă în viitor va rămânea așa cum e în timpul de față.
         Căci ce dorește creștinul nostru, când aduce copilul său la școală, „să învețe a se ruga lui Dumnezeu, și să știe ceva a citi și a număra, ca să nu-l amăgească fiecare”. Pace că-i puțiin – totodată e și mult. El cere aceea ce e de trebuință plugarului.
         Și iată, când vede el odrasla sa cântând și cititnd la strană, la un loc cu preotul și dascălul dând slava lui Dumnezeu, atunci inima lui se umplea de bucurie, și el cu dragost își aducea copilul său la școala, adesea la 1 septembrie școala de acum era plinî de elevi, că dacă mai întârzia, apoi nu mai afla loc în ea.
         Dar acum învățătura se începe pe la noiembrie, și tot școala nu se mai umple.
         Încă nu-și dă bine seama creștinul, dar numai că instituția a simțit că nu e prea bine.
         Unii din învățători au izgonit din școală tot cea amintea de Dumnezeu. Tablouri cu imagini din Vechiul și Noul Testament de pe pereți le-au împrăștiat, rugăciunile de dimineața și înaintea lecțiilor nu se mai citesc, pe copii la biserica nu-i mai duce, și facă preotul îndrăznește câte odată de ai aduce aminte de datoria lor față de biserica, atunci le spune la băieți, „care doriți, mergeți la biserică!”. Adesea, când părinții serbează și petrec în biserica la rugăciune – învățătorul ține băieți la școală. De cântarea și citirea în biserica a elevilor nici nu mai pomeni: în școala el cântă cu băieți, dar tot cântece lumești și nici unu bisericesc. Preotului dacă îi dă drumu în școala, apoi numai odată sau 2 pe săptămâna, și atunci numai după ce se satură băeiți de cântări, de jocuri și de fel de fel de nimicuri, mai poftim părinte și le mai spune și de Dumnezeu. Însă, de să întâmpla că preotul să întârzie cu câtea minute, atunci învățătorul singur începe a povesti din istorii și cum povestește el să-l judece numai Unul Dumnezeu. În absența mea odată învățătorul a povestit elevilor cum Moise a primit Legea din Muntele Sinai. Iată spune învățătorul: „Moise bătrân-bătrân e cațără pe munte și cade pe jos, și iarăși se scoală și așa mai departe”. Singur el râde și numai că trebuie să râdă și elevii (mi-au spus despre asta elevii).
         Lămurit lucru că de la așa conducere noi mult nu puteam să așteptăm. Poporul poate încet-încet să deprindă cu așa educație, dar noi niciodată.
         Și aici datorită noastră păstorească puternic ne poruncește să ne sculăm cum și în azul tuturor tare să spunem: „Nu opriți pe copiii ca să vină la noi și pe noi ca să venim la dânșii”. Noi trebuie să avem în fiecare clasa 6 sau cel puțin 3 lecții săptămânal dacă sunt mai multe clase, și anume lecția I-a ca să putem începe ziua școlară cu rugăciunea și explicarea evangheliei zilei. Din preoți cucernici să avem un revizor școlar pentru religia, care să prezinte darea de seamă revizoratului arhiepiscopal din întreaga eparhie. În școala neapărat să se predea cântarea bisericească, și învățătorul să fie obligat să aducă băieți la biserică în toate zilele, când se serbează pe poporul local și elevii, sub conducerea învățătorului să cânte, și cum conducerea dascălului să citească. Toate acestea a noastre legale cereri noi le vom înainta colectiv, unde se cuvine, și dacă va fi cu putință vom cere și un congres eparhial pentru toți profesorii de religie, care va alcătui un program pentru toate școlile primare și care cred că mai plin și mai puternic va arăta toate dorințele noastre.
         Trebuie numai decât să ne organizăm până nu e târziu, că altfel noi nu vom putea conduce viața poporului, dar în viitor parohienii noștri, crescuți fără educație religioasă vor sta în opoziția Bisericii, pentru că scris este: „Cel ce nu este cu Mine este împotriva Mea; şi cel ce nu adună cu Mine risipeşte.” (Lc. 11,23).
         Noi trebuie să înțelegem cu toate firbile spiritului nostru, că școala este forpost în lupta contra vrăjmașilor Bisericii noastre, și trebuie să fim orbi ca să nu vedem, că îndepărtându-ne pe noi de la școală, vrăjmașii noștri socialiști, masonii și alți pornesc o ofensivă contra Bisericii. Ei foarte bine au înțeles, unde este puterea noastră și cu încetu doresc să o ea de la noi.
         Dar nu vor dormita ca nu cumva venind vrăjmașul vă semăna pleava pe ogorul nostru. Să fim încredințați, că dacă vom cuprinde loc în inima copilului pe banca școlii, apoi el al nostru va fi până la moarte, și nici un val nu-l va răpi de la noi.
                                                        Preotul Misail Chirița
Sursa:
Chirița 1920: Кирица Мисаил, преотул, Пентру едукация школарэ, In: Luminătorul, Anul XIII, mai (Chișinău 1920), 30-35.
Candu/Moșin 2013: Candu Teodor, Moșin Octavian pr., Documente privitoare la istoria Bisericii din RSSM: registrul și listele clerului (1945-1955) (Chișinău, 2013).
Lisnic 2017: Lisnic Ioan, prot. Arhimandriții Macarie și Varlaam Chiriță în închisorile comuniste, In http://protioanlisnic.blogspot.com/2017/11/arhimandritii-macarie-si-varlaam.html
Pasat 2010: Пасат Валерий, Православие в Молдавии: власть, церковь, верующие. 1940-1991. Том 2 (Москва 2010).


Prot. dr. Maxim Melinti,
Biserica Ghidighici

Niciun comentariu :

Trimiteți un comentariu